Hem / Verksamhetsområden / Säkerhetsstyrning järnväg
Säkerhetsstyrning järnväg
Vårt team inom säkerhetsstyrning järnväg är specialiserade på samtliga delar inom järnvägsområdet som har med säkerhetsstyrning och förvaltning att göra. Det innebär att MyVi tillhandahåller kostnadseffektiva helhetslösningar och vänder sig till dig som hellre vill ägna dig åt ditt företags kärnverksamhet än åt tidskrävande och krånglig byråkrati. Som kund kan du välja antingen en helhetslösning eller bland de enstaka tjänster som passar just dina behov.
Teamet inom säkerhetsstyrning järnväg hjälper till med allt från ansökan om nytt eller förnyat tillstånd för bedriva verksamhet som infrastrukturförvaltare/järnvägsföretag till att ta fram säkerhetsstyrningssystem och annan dokumentation och stöttning med den löpande förvaltningen. Nedan kan ni läsa i korthet vad vi kan hjälpa er med inom säkerhetsstyrning. Utöver nedan tjänster erbjuder vi även rådgivning, utredning mm.
Finner du inte det du söker nedan eller vill veta mer? Kontakta oss via formuläret längst ner på sidan!
Infrastrukturförvaltare
Säkerhetsstyrningssystem
Ett välfungerande säkerhetsstyrningssystem (SMS) som är uppdaterat mot gällande lagar, förordningar och föreskrifter är en förutsättning och grunden inom infrastrukturförvaltning.
Vi på MyVi är specialiserade på framtagande och uppdaterande av SMS så att de uppfyller kraven för den tillståndstyp ni som infrastukturförvaltare ska ha. Vi hjälper er att se över ert befintliga SMS och/eller hjälpa er att skapa ett nytt SMS.
Tillståndsprövning infrastrukturförvaltare
Alla infrastrukturförvaltare måste ansöka om tillstånd hos Transportstyrelsen för att få bedriva verksamhet på sin järnvägsanläggning. Innan ansökan om tillstånd måste ett fungerande SMS var upprättat.
Det finns flera tillståndstyper (säkerhetstillstånd, nationellt infrastrukturtillstånd (NIT)). Det som avgör vilken tillståndstyp som ska sökas beror på vilken typ av verksamhet som kommer att bedrivas och om anläggningen är frånskilt från det statliga järnvägsnätet eller ej. Vi kan hjälpa er med hela tillståndsprocessen.
Järnvägsnätsbeskrivning (JNB)
Infrastrukturförvaltare av huvudspår samt sidospår (tillståndstyp säkerhetstillstånd) måste ta fram och förvalta en JNB. JNB:n måste sedan finnas tillgänglig på publik plats. Vi på MyVi kan hjälpa er att ta fram en JNB och se till att den tillhandahålls publikt (på den plats ni önskar).
Trafikledning
Trafiksäkerhetsinstruktion (TRI)
Vi på MyVi hjälper infrastrukturförvaltare att ta fram en TRI som järnvägsföretag som trafikerar järnvägsnätet ska förhålla sig till och följa.
Godkännandeprocess (GOP)
– vid ny- och/eller ombyggnation
Vid ny- eller ombyggnation måste infrastrukturförvaltare alltid säkerställa om en godkännandeprocess ska genomföras eller om byggnationen kan undantas från den. Här kan vi på MyVi vara behjälpliga i allt från att reda ut om en godkännandeprocess behöver genomföras till att agera GOP-handläggare i genomförandet av en godkännandeprocess.
Intern revision
Säkerhetsstyrningssystemets funktionalitet ska ses över och intern revision ska utföras utifrån den periodicitet som angetts i säkerhetsstyrningssystemet. Vi på MyVi har kompetensen att hjälpa er med detta.
Besiktning
Varje år ska infrastrukturförvaltare genomföra en säkerhetsbesiktning på sin infrastrukturanläggning. Vi på MyVi har erfarna besiktningsmän som kan utföra underhålls- och säkerhetsbesiktning samt ta fram en enkel underhållsplan för att ni ska känna till vad som kan komma att behöva åtgärdas framöver. Läs mer om besiktning här: Kompetensområden
Stöd löpande förvaltning
Vi erbjuder löpande stöd vid förvaltning av säkerhetsstyrningssystem. Kortfattat innebär det att vi påminner och ser till att ni gör det ni säger i ert säkerhetsstyrningssystem att ni ska göra. Det är allt från att se till att den årliga säkerhetsbesiktningen bokas och att eventuella briser åtgärdas på er infrastruktur till att bevaka förändringar i lagar och föreskrifter och föreslå justeringar i ert säkerhetsstyrningssystem utifrån det. Kontakta oss så berättar vi mer.
Kapacitetstilldelning
Vi kan hjälpa till med att administrera tilldelning av kapacitet både enligt ordinarie tilldelningsprocess och ad hoc-ansökningar. Dessutom kan vi på MyVi administrera samtliga trafikeringsavtal med järnvägsföretag som trafikerar infrastrukturen.
Hantera avgifter
Enligt järnvägsmarknadslagen ska en infrastrukturförvaltare ta ut konkurrensneutrala och icke-diskriminerande avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen. Vi på MyVi åtar oss att beräkna avgifter i enlighet med gällande lagstiftning, vi kan även administrera debitering av avgifter för nyttjande av järnvägsinfrastrukturen.
Järnvägsföretag
Säkerhetsstyrningssystem
Alla järnvägsföretag måste ha ett välfungerande säkerhetsstyrningssystem (SMS) som är uppdaterat mot gällande lagar, förordningar och föreskrifter. Vi kan hjälpa er att se över ert befintliga SMS och/eller hjälpa er att skapa ett nytt SMS.
Tillståndsprövning järnvägsföretag
För att få bedriva verksamhet på järnvägen måste järnvägsföretag ansöka om tillstånd hos Transportstyrelsen. Innan ansökan om tillstånd måste ett fungerande SMS var upprättat.
Det finns flera tillståndstyper (Gemensamt säkerhetsintyg, nationellt trafiksäkerhetstillstånd (NTT)). Det som avgör vilken tillståndstyp som ska sökas beror på vilken typ av verksamhet som kommer att bedrivas. Vi kan hjälpa er med hela tillståndsprocessen.
Intern revision
Säkerhetsstyrningssystemets funktionalitet ska ses över och intern revision ska utföras utifrån den periodicitet som angetts i säkerhetsstyrningssystemet. Vi på MyVi har kompetensen att hjälpa er med detta.
Stöd löpande förvaltning
Vi erbjuder löpande stöd vid förvaltning av säkerhetsstyrningssystem. Kontakta oss så berättar vi mer.
Fordon
Fordonsgodkännande
Vi har konsult med lång erfarenhet av godkännandeprocesser vid nationella- och internationella godkännanden gällande alla slag av fordonskoncept, såsom lok, motorvagnar, godsvagnar, arbetsmaskiner etc.
Vårt team är behjälpliga inför ERA*/OSS* ansökningar och vid ansökan för nationellt godkännande vid Transportstyrelsen. Dessutom kan vi granska och ta fram dokumentation för godkännanden samt behjälpliga vid framtagande av regelverk, riskbedömningar, riskvärderingar och riskanalyser.
*ERA: European Union Agency for Railway
* OSS: One Stop Shop